Asiakas arvostaa aitoa välittämistä

Nylands Svenska Lantbrukssällskap aloitti 1980-luvulla kasvinviljelytiloille suunnattua jatkuvakestoista sopimusneuvontaa. Mallia haettiin Etelä-Ruotsista, jossa vastaava toiminta pyöri nimellä HIR eli Hushållningssällskapets Intensiv Rådgivning. Ruotsinkielisellä Uudellamaalla nimeksi tuli LIR, kun ensimmäisestä sanasta tuli Lantbrukssällskapets. 

Tähän neuvontaan lähti heti mukaan toistasataa tilaa. Tähän sopimusneuvontaan kuuluivat viljavuustutkimukset, viljelysuunnittelu, kasvustohavainnot ja toimenpideohjeet, kannattavuuslaskelmat ja niiden johtopäätökset seuraavan vuoden suunnittelulle. Samat palvelut kuuluvat myös nykyään LIR-toimintaan. Lisäksi viljeijöille järjestetään seminaareja ja pienryhmätapaamisia pellon laidalla.

Toiminta on jatkunut tähän päivään asti tietysti ajan henkeä mukaillen. Keskimmäinen I-kirjain saikin uuden merkityksen individuell eli henkilökohtainen, kun ympäristöarvot tulivat vahvemmin esille.

Toimintaympäristössä on toki tapahtunut todella mullistavia muutoksia sitten 1980-luvun. Suomi on liittynyt Euroopan Yhteisöön, viljojen hinnat ovat laskeneet - välillä hyvinkin alas, tukien merkitys taas on kasvanut, vaikka niitäkin nakerretaan melkein vuosittain, ympäristökysymykset ovat nousseet kovasti esille, osa-aikaviljelijöiden osuus on kasvanut, kaikenlaisen tiedon määrä ja saatavuus on aivan uudella tasolla ja kaikkea muuta.  

Kun listaa lukee, ajattelee, että myllerrykset olisivat vähentäneet viljelijöiden halua panostaa jatkuvakestoiseen neuvontaan. Mutta toisin on käynyt. Mukana LIR-neuvonnassa on tällä hetkellä runsaat 90 tilaa. Uusia tiloja mukaan tulee vuosittain. Mutta mikä on kiinnostuksen salaisuus? Syitä on varmaan monia. Joku arvostaa, kun paperit ovat kunnossa, toinen haluaa varmuuden, ettei tukipuolella tule kömmähdyksiä, kolmas kaipaa juttuseuraa ammattiasioiden äärellä. 

Uskallan kuitenkin väittää, että LIR-palvelun menestyksen takana ovat ennen kaikkea meidän asiantuntijat. Asiakkaat arvostavat hyvää palvelua, jossa aidosti paneudutaan tilan asioihin ja pullonkauloihin. On selvää, että myös asiantuntijoille on helpompaa ajatella asiakkaan asemaa kun tilan pellot, talous ja yrittäjän muut vahvuudet ja heikkoudet ovat täysin tiedossa.  

Jotta tämä olisi mahdollista tarvitaan ennen kaikkea osaavia ja motivoituneita asiantuntijoita! Nylands Svenska Lantbrukssällskap:illa on vuosien saatossa ollut suuri onni saada työyhteisöönsä monta loistavaa osaajaa, joilla on kyky heittäytyä asiakkaan tilanteeseen. Asiakkaille on tärkeää, että heistä välitetään aidosti!     

Kirjoittaja
Henrik Lassas
Johtaja
Nylands Svenska Lantbrukssällskap

Jaa

Facebook Comments Box