Rehuntekoviikko

Viikon saldona syntyi kaksi vasikkaa. Vilkaisu jalkoväliin paljasti karun totuuden: joulumalleja, kulkusellisia siis. Tuntuu ettei homma tällä tavalla juuri etene.  Toinen syntyi vielä sexatusta annoksesta. Jo kolmas sexattu sonni meidän osalle, luulisi riittävän. Mahdollisuushan siihen on vain 10 %. No, kuitenkin alkuvuoden saldona on kaksi lehmävasikkaa enemmän kuin sonneja.

Tavaraa alkaa virrata työmaalle, samoin laskuja postissa. Kuiluelementtejä tuli kuusi rekallista ja yksi satsi vielä puuttuu. Kuski olisi kyllä voinut soittaa pikkuisen ennemmin kuin pihasta aamukuudelta. Kuvittelevat vissiin, etteivät navetanrakentajat nuku öitänsä. Kivijalkaelementitkin tulivat jonkun muun kuljetuksen peruuntumisen vuoksi ennalta sovittua aiemmin.


Riittävä nostovoima, kunnon ketjut ja turvakengät ovat tarpeen kuorman purkuhommissa

Tulipahan huomattua, että purku- ja varastointitilaa tarvitsee runsaasti ja sen olisi hyvä olla ajoissa kunnossa. Sijoitus tulisi myös suunnitella siten, että jokainen elementtilaatu ja -mitta olisi helposti otettavissa käyttöön oikeaan aikaan. Purkuun käytettävät koneet ja välineet tulee olla riittävän tehokkaita ja vahvoja. On turvallisuuskysymys nostella reilun 3 tonnin elementtejä kiikunkaakun nostimella. Samoin varastointi tulisi tapahtua niin, ettei vahinkoja pääse tapahtumaan. Varmista, varmista, varmista, siinä tärkeimmät.


Varastointi turvallisesti, lajiteltuna ja poissa tieltä

Puolet pilareista tuli valettua viime viikolla. Vähän meinasi muotit falskata, sillä onhan paine alhaalla melkoinen, kun 3,1 metrin korkuista tötteröä täryytetään täynnä betonia. Varmistus alhaalta nostoliinoilla auttoi asiaa. Muottien purkamisen jälkeen kirvesmies totesi, että olisi hyvä saada joku muovihuppu pilareiden päälle, ettei betoni kuivu liian nopeasti. Hetken miettimisen jälkeen isäntä keski käyttää paalien käärintämuovia suojana. Varsinainen niksipirkkaidea, ei vain sukkahousuista tällä kertaa. Saa panna jakoon.


Pilarien valu käynnissä


Muottien alaosa tarvitsi varmistusta


Pilarit paketoituna liian nopean kuivumisen ehkäisemiseksi

Voi pojat, kun tuli koeajoon korjaukseen menneen Valmetin tilalle lähes 400 heppainen Fendt! Ellei korvia olisi, niin miesten hymy ulottuisi pään ympäri. Rupesi omat koneet näyttämään säälittäviltä mopoilta. On se surun päivä, kun masiinan joutuu viemään takaisin. No pääasia kuitenkin, että rehu kulkee ja kaatuu.


400 heppaa raakaa voimaa ja oma säälittävä mopo

Kaatuikin se heinä, kunnes niittomurskain hajosi. Luultavasti melkoisen lopullisesti. Käytössähän ne koneet yleensä hajoavat ja tietysti kiireimpään aikaan. Pikasoitto ja pian oli uusi kone pihassa. Rehunkorjuu päästiin aloittamaan kaivattujen sateiden jälkeen keskiviikkona ja keskeytettiin lauantaina aamupäivällä sateen vuoksi. Tulipahan yksi siilo peitettyä ja korjattua noin 70 hehtaaria. Korjuu jatkuu heti säiden sallittua ja rehuntekoväen palattua Provinssi -rockista loppujen 40 hehtaarin osalta.


Varikkotiimi toteaa tilanteen


Varikkotiimi korjaushommissa

Lehmätkin olivat kiinnostuneita navettatyömaasta ja piipahtivat aamuyöstä katselemassa töiden edistymistä. Pesin sitten ennalta suunnittelematta ruokintapöydän. Miksi sitä sontaa irtoaa karkuun päässeistä lehmistä ainakin 10 kertaa enemmän kuin normaalisti? Katselmus oli kuitenkin onneksi lyhytaikainen ja kaikki palasivat kiltisti navettaan. Henkiset vauriot, pesutarvetta lukuunottamatta, olivat suurimmat.

Kiitämme:
- loppujen lopuksi niin tarpeellisia sateita vaikka rehunteko viivästyikin
- elementtien saapumista ja onnistunutta purkua
- sään selkiintymistä ja rehunteon aloittamista
- isäntien iloista ilmettä traktorin ratissa

Moitimme:
- koneiden hajoamista
- rekkakuskien ajattelemattomuutta soittojen ajoituksessa
- Provinssi- rockin ajoittumista rehutekoaikaan :-)
- lehmien karkumatkan aiheuttamaa pesutarvetta

 

Julkaistu 19.6.2011

Jaa

Facebook Comments Box

Lisää kirjoituksia

Muualla blogeissa